intre doua caractere


Cu reputatia la control: jovial vs. taciturn
Iuliana Manza, 19 Feb 2013 Tweet

Plin de sarm, expansiv, volubil, jovial, cu zambetul pe buze mereu, debordand de energie si optimism, mereu dispus sa dialogheze si sa-ti povesteasca despre filmul pe care l-a vazut aseara, despre cartea pe care a inceput-o in weekend, gata oricand sa-ti impartaseasca opiniile lui, caruia ii place sa fie constant in centrul atentiei. L-ai recunoscut? Cu totii avem o astfel de persoana la birou sau in cercul de prieteni.
Tacut, rece, retras, necomunicativ, taciturn, inchis, oferind raspunsuri monosilabice, ursuz si posac, dispus sa te asculte, dar nu sa-ti si impartaseasca tot ce gandeste sau simte, preferand sa pastreze distanta. L-ai recunoscut? Sigur se regaseste printre prietenii sau colegii tai.

Care e trasatura ce sta la baza celor doua tipologii si care creeaza reputatii atat de diferite?

Sociabilitatea este scala din Inventarul de Personalitate Hogan care estimeaza masura in care o persoana pare a fi sigura de sine in context social.
Scorurile ridicate pe scala sociabilitate reflecta persoane pozitive si optimiste, pline de energie si vigoare, impulsive, carora nu le place sa lucreze singure, preferand lucrul in echipa. Sunt persoane carismatice, vorbarete, deschise, abordabile si prietenoase, amuzante, capabile sa initieze si sa construiasca foarte repede noi relatii cu persoane diferite. Unei astfel de persoane ii va face placere sa vorbeasca in public, sa ia cuvantul in cadrul sedintelor si sa isi prezinte punctele de vedere, sa capteze atentia si sa fie in lumina reflectoarelor, asteptandu-se sa fie pe placul tuturor. Se bucura de varietate si provocari, vanand experiente cat mai diferite.
Pe de alta parte, aceste persoane tind sa vorbeasca mult mai mult decat sa asculte, sunt galagioase, cauta excesiv atentia celorlati, fiind foarte usor distras de cei din jur sau distragandu-i pe cei din jur de la activitatile lor. De asemenea, cad in capcana de a confunda activitatea cu productivitatea.
Scorurile scazute indica persoane rezervate si tacute, independente, care evita sa atraga atentia asupra lor si care nu au nicio problema sa lucreze singure. Totodata, aceste persoane se concentreaza foarte bine pe sarcini, parand foarte profesioniste, nu sunt usor de intrerupt, par mai profunde si comunica numai cand este absolut necesar si au o preferinta mai degraba pentru comunicarea in scris. Au capacitatea de a-i asculta pe ceilalti, oferindu-le celorlalti nenumarate oportunitati de a vorbi, tind sa construiasca relatii unu-la-unu solide.
Neajunsurile persoanelor care inregistreaza scoruri scazute pe scala sociabilitate sunt date de faptul ca nu relationeaza bine, ca interactiunile lor sociale sunt limitate si rare, ca nu dau feedback in mod spontan. Sunt reactive social, preferand sa ii lase pe ceilalti sa ia initiativa unei discutii sau unui dialog, timide, par mai reci, retrase si mai formale in comunicare.

Citeste si:
Cristian Mungiu si filmul sau „Dupa dealuri” au fost elogiati in Le Figaro
Retete potentiale pentru… insucces: Liderii care dispar din peisaj
Retete potentiale pentru… insucces: popularitatea si simpatia in leadership

Care sunt implicatiile in leadership si in business?

Cand vorbim de persoane care au pozitii de top in organizatii si care inregistreaza scoruri ridicate pe scala sociabilitate trebuie sa avem in vedere impactul pe care acestea il au in cadrul organizational si in business. Un lider extrem de sociabil cu impact benefic considerabil in echipa sa aluneca foarte usor pe panta melodramei. Cum se traduce acest lucru in business? Printr-un lider orientat mai degraba catre teatralitate si emfaza in loc de strategie, catre imagine in loc de substrat si actiuni bine planificate si prioritizate. Oamenii din echipa unui astfel de lider tind sa devina tacuti, inhibati, conformisti si se simt neascultati.
Mai mult, liderul melodramatic este expert in a seta asteptari foarte mari celor din jur intrucat vorbeste foarte mult despre planurile lui marete, despre obiective spectaculoase, lasa impresia ca nimic nu e imposibil, ca faci parte din echipa invingatoare, insa toate acestea nu sunt sustinute si de actiuni care sa le confirme sau sa le intareasca. Astfel, oamenii isi pierd increderea in lider, simtind ca au fost indusi in eroare. Un astfel de comportament dus la extrem va atrage dupa sine esecul unui astfel de lider.
La polul opus, in cazul unei sociabilitati cu scoruri mici, pot aparea liderii deconectati social, cei care au lacune in relationarea cu oamenii. Acesti lideri in situatii de stres sau tensiune tind sa se instraineze de oameni, in loc sa-i coaguleze in jurul lor, pierzand totodata si o importanta sursa de idei. Ei creeaza o cultura „rece” in care exprimarea sentimentelor este neacceptata, in care nu exista pasiune, dezbateri inversunate sau discutii animate, nu pot lucra in echipa si nu au abilitatea de a crea aliante si parteneriate strategice. La fel ca si in cazul liderului melodramatic, esecul liderul detasat este la fel de aproape.
Concluzionand, sociabilitatea ne poate crea reputatii diferite, plasandu-ne in ochii celorlalti fie in sfera unui comunicator excelent si a unei persoane extrem de deschise, prietenoase, sarmante, fie in sfera unui taciturn, unui singuratic, unui necomunicativ.
Iuliana Manza (foto) este responsabil de comunicare in cadrul Hart Consulting, partener autorizat al Hogan Assessment Systems in Romania si Republica Moldova. In exclusivitate pentru Wall-Street.ro, semneaza articole publicate in sectiunea Cariere.
Hart Consulting ofera servicii de consultanta in arii precum: selectie (ROI, studii de benchmark intern, evaluari de personalitate si de abilitati), programe de evaluare si dezvoltare la nivel individual si de echipa (profile de leadership Hogan Assessment, 360 feedback, Assessment & Development centers, coaching), studii organizationale, coaching, seminarii pe tematici de HR.

articol preluat: http://www.wall-street.ro/articol/Careers/144454/cu-reputatia-la-control-jovial-vs-taciturn.html?utm_source=newsletter-supplement-20130219&utm_medium=email&utm_content=supplement-20130219&utm_campaign=Newsletter-Supplement

Anunțuri
Explore posts in the same categories: de prin ziare...

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: