lumina din interior


E o demonstratie a faptului ca se poate… Leonardo da Vinci spune undeva: Pittura e una cosa mentale…; adica, vrea el sa zica, pictura nu e numai in ochi(cum pare privitorului superficial), ci si in minte… Aici se trezeste din somn teoreticianul, scotind din exemplul oferit cuvenita teorie (pentru care imi cer iertare, dar sperind sa ma fac totusi inteles cu privire la folosul ei). In cuprinsul acestei cugetari a lui Leonardo se ascund mai multe lucruri adinci; intre altele, de exemplu, ideea ca orice pictor isi are filosofia lui, purtata in substanta creatiei artistice insesi. Adica arta nu e un produs pur spontan si doar intuitiv, facut „dupa ureche”, ca un simplu reflex al vietii, sau al „durerii personale”, cum cred unii consumatori neavizati, ci presupune o elaborare mentala, chiar daca ea are loc, in cazul artistului, sub forma unei prelucrari personale, si nu a unei teorii generale, ca in cazul filosofului. Generalizind catre poezie, cred ca nimeni nu-i va contesta lui Eminescu inteligenta (si ma refer aici la poezie, nu la teoriile sale filosofice sau la gazetaria politica), fara de care n-am putea cuprinde intreaga valoare a creatiei sale artistice. Revenind la cazul ilustrat aici de artista in discutie, el va arata cum pictura poate sa se nasca exclusiv in minte, fara o verificare a ochiului, desigur, pe baza unor amintiri izvorite aici dintr-o experienta cindva vizuala (te poti intreba insa daca e posibila, si cum ar arata ea, o pictura a cuiva orb din nastere, care ar avea doar o reprezentare exclusiv „mentala” a culorilor…). E uimitor sa vezi ca se poate, si ca Leonardo a avut dreptate, punind accentul pe minte. Sigur, varietatile individuale sint in practica nesfirsite; poate ca unii pictori par mai „vizuali” decit altii, iar raportul dintre „minte” si „ochi” in nasterea unui tablou e mereu variabil, de la artist la artist. Culorile unice prin curajul si intensitatea lor, ale lui Van Gogh, de exemplu, au stat mai ales in capul, sau in ochiul artistului? Distinctia pare futila, inteligenta si acuitatea vizuala se tin aici de mina, dar teoreticianul are dreptul sa puna asemenea intrebari, incercind sa afle, prin analiza, cit mai multe despre mecanismele misterioase ale creatiei artistice. In orice caz, sa ne alegem (dupa atita teorie…) macar cu atit: ginditi-va, de cite ori priviti un tablou, ca pictura e (si) o chestie mentala

http://www.google.ro/search?hl=ro&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1366&bih=565&q=lisa+fitipaldi&oq=lisa+fitipaldi&gs_l=img.12…2126.5830.0.8168.14.9.0.5.0.0.294.1182.4j3j2.9.0…0.0…1ac.1.12.img.z-RyjBx70tE#hl=ro&site=imghp&tbm=isch&q=lisa+fittipaldi&spell=1&sa=X&ei=tM2TUYLzCcb24QS564GYCA&ved=0CFEQBSgA&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.46471029,d.bGE&fp=3e613d1bc18a0fa1&biw=1366&bih=565

 

material primit pe mail

Explore posts in the same categories: vorbe primite, vorbe-napoiate

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: